Zmiany w Google Consent Mode – jak wdrożyć nowy Tryb Zgody?

Jan Kowalski

GrupaWW

Długo zapowiadane zmiany związane z ochroną prywatności użytkowników w sieci weszły w życie. Wprowadzenie Google Consent Mode v2 całkowicie zmienia sposób pozyskiwania informacji o użytkownikach odwiedzających strony internetowe. W przypadku firm korzystających z marketingowych narzędzi Google, brak wdrożenia odpowiedniej wtyczki może wiązać się nawet z zablokowaniem konta reklamowego. Sprawdź na czym polega nowy Tryb Zgody i w jaki sposób zaimplementować go na swojej stronie! 

Spis treści: 

  1. Czym jest Google Consent Mode?
  2. Na czym polegają nowe wymagania Google dotyczące Trybu Zgody?
  3. Zmiany w Consent Mode – wykorzystywanie danych w sposób zgodny z prawem
  4. Pliki cookies a Google Ads i Google Analytics
  5. Google Consent Mode v2 – od kiedy trzeba mieć dostosowaną stronę?
  6. Czy brak Consent Mode v2 to jednocześnie brak reklam?
  7. Kto musi wprowadzić zmiany?
  8. System zarządzania zgodami – czy trzeba przygotować go samodzielnie?
  9. Lepiej wdrożyć GCM v2 Basic czy GCM v2 Advanced?
  10. Wprowadzenie nowej wersji Consent Mode – krok po kroku
  11. Atrapa zostanie wykryta przez algorytmy – Tryb Zgody musi działać naprawdę!
  12.  Co, gdy na stronie wdrożono pierwszą wersję Consent Mode?

Czym jest Google Consent Mode? 

Google Consent Mode (GCM v2) to mechanizm, który udoskonala proces zbierania danych użytkowników na podstawie ich zgody dotyczącej używania cookies. Akceptacja poszczególnych ciasteczek jest obowiązkowa. Bez nich nie byłoby możliwe prawidłowe działanie strony internetowej.  

Niektóre z nich są jednak zbierane po to, aby optymalizować działanie narzędzi, takich jak Google Analytics czy Google Ads. W tym celu na stronach wykorzystywane są cookies marketingowe oraz analityczne. Ich pobieranie nie jest obligatoryjne, dlatego Consent Mode daje użytkownikom możliwość odmowy ich pozyskiwania. Niewyrażenie zgody na ciasteczka skutkuje tym, że mechanizm ograniczy zbieranie danych. 

Na czym polegają nowe wymagania Google dotyczące Trybu Zgody?

Wprowadzone przez Google wymagania dotyczące Trybu Zgody odnoszą się przede wszystkim do sposobu, w jaki strony internetowe i aplikacje mobilne mogą zbierać oraz wykorzystywać dane użytkowników. Dawniej akceptacja zgody na cookies obejmowała wszystkie rodzaje ciasteczek jednocześnie. Teraz takie działanie nie jest dozwolone. Użytkownik, który wejdzie na stronę internetową musi mieć możliwość samodzielnego dostosowania cookies – może wyrazić zgodę na wszystkie ciasteczka, jedynie wybrane z nich lub tylko te niezbędne. 

Zmiany w Consent Mode – wykorzystywanie danych w sposób zgodny z prawem 

Przepisy dotyczące ochrony danych ewoluują, a jednym z narzędzi, które mają ułatwić ich przestrzeganie, jest nowy tryb uzyskiwania zgody. Wcześniejszy sposób zbierania danych osobowych przez algorytmy Google nie jest zgodny z aktualnie obowiązującym prawem. Dlatego w odpowiedzi na Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO) oraz Akt o rynkach cyfrowych (z ang. DMA), Google postanowił wprowadzić Consent Mode. Mechanizm umożliwia stronie internetowej dostosowanie działania tagów Google w oparciu o zgody odwiedzających dotyczące wszystkich rodzajów ciasteczek z osobna – a takie działanie jest jak najbardziej legalne. 

Pliki cookies a Google Ads i Google Analytics 

Pliki cookies, znane również jako ciasteczka, odgrywają kluczową rolę w działaniu narzędzi takich jak Google Ads i Google Analytics, ponieważ pozwalają na zbieranie danych o użytkownikach i ich zachowaniu w sieci. Te dane są niezbędne dla skutecznego targetowania reklam i analizy ruchu na stronach internetowych. Jak pliki cookies są wykorzystywane we wspomnianych wyżej narzędziach? W przypadku Google Ads służą do: 

  • personalizacji reklam: Google Ads używa cookies, aby dostosować wyświetlane reklamy do zainteresowań użytkowników – na podstawie wcześniejszych wyszukiwań, odwiedzanych stron i kliknięć w reklamy,
  • pomiaru skuteczności: cookies pozwalają sledzić, które reklamy przekierowały użytkownika na daną stronę oraz skutecznie przekładały się na zrealizowane konwersje, czyli określone akcje użytkownika (zakup, zapisanie się na newsletter itp.),
  • remarketingu: za pomocą cookies możliwe jest kierowanie reklam do użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili daną stronę internetową, ale nie dokonali zakupu lub innej żądanej akcji. To pozwala „przypomnieć” im o stronie i potencjalnie zachęcić do powrotu.

Google Analytics wykorzystuje natomiast cookies do: 

  • zbierania danych o użytkownikach: typ urządzenia, przeglądarka, lokalizacja, ścieżki użytkowników po stronie (które strony oglądają, w jakiej kolejności, ile czasu spędzają na każdej z nich itp.), 
  • analizy zachowania użytkowników: jakie treści cieszą się największym zainteresowaniem, które elementy mogą wymagać poprawy oraz jakiego rodzaju treści skutecznie prowadzą do konwersji, 
  • segmentacji użytkowników: rozdzielanie i analiza danych według specyficznych kryteriów, takich jak wiek, płeć, zainteresowania, zachowania na stronie, geografia i wiele innych. 

Google Consent Mode v2 – od kiedy trzeba mieć dostosowaną stronę? 

Google wprowadzone zmiany dotyczące zarządzania zgodami użytkowników zapowiadał już od dawna. Właściciele stron internetowych dostali czas na dostosowanie swojej strony do wymogów Consent Mode wersji 2 do 6 marca 2024 roku. Pomimo tego bardzo wiele witryn do tej pory nie posiada wdrożonego rozwiązania. Algorytmy Google od teraz weryfikują poszczególne witryny internetowe. W przypadku wykrycia braku nowego Trybu Zgody można spodziewać się szeregu konsekwencji. 

Czy brak Consent Mode v2 to jednocześnie brak reklam? 

Brak implementacji Consent Mode v2 na stronie internetowej oznacza, że sposób, w jaki dane są zbierane, przetwarzane i wykorzystywane do celów reklamowych, może nie być w pełni zgodny z przepisami zapewniającymi prywatność użytkowników w sieci. Bez stosowania Trybu Zgody, właściciele stron mogą spodziewać się konsekwencji prawnych w postaci kar finansowych.

Dodatkowo, bez wdrożenia Consent Mode narzędzia reklamowe Google nie będą działać prawidłowo. Dane analityczne wykorzystywane przy opracowywaniu kampanii staną się mniej dokładne, a to może wiązać się z gorszymi wynikami konwersji. 

W skrajnych sytuacjach konta firmowe mogą nawet zostać całkowicie zablokowane, dlatego jak najszybsze wdrożenie GCM v2 jest kluczowe z punktu widzenia sklepów internetowych i innych firm reklamujących usługi w internecie. 

Kto musi wprowadzić zmiany?

Wprowadzenie zmian związanych z Consent Mode w wersji 2 wymaga działań ze strony właścicieli stron internetowych, którzy korzystają z narzędzi analitycznych i reklamowych Google i mają nieaktualny tryb śledzenia zgód użytkowników. Mowa więc o praktycznie wszystkich stronach i aplikacjach firmowych, które nie zrobiły tego do tej pory. Jeśli ktoś korzysta już z rozwiązania zajmującego się przetwarzaniem danych, powinien sprawdzić, czy jest ono zgodne z aktualną wersją trybu zgody. 

System zarządzania zgodami – czy trzeba przygotować go samodzielnie?

System zarządzania zgodami Google można stworzyć samodzielnie, ale dla większości właścicieli stron internetowych byłby to trudny i czasochłonny proces. Dlatego najlepiej skorzystać z gotowego rozwiązania. 

Istnieje wiele wtyczek, które pozwalają prawidłowo dostosować witrynę do nowych wytycznych związanych z udzielaniem zgody na śledzenie. Odpowiednie oprogramowanie zapewniają platformy CMP, czyli Consent Management Platform. Pomagają one w zbieraniu i zarządzaniu zgodami, a także w przygotowaniu odpowiedniego bannera na stronę.

Lepiej wdrożyć GCM 2 Basic czy GCM 2 Advanced?

Wybór między wdrożeniem Google Consent Mode v2 Basic a Google Consent Mode v2 Advanced będzie zależał przede wszystkim od potrzeb biznesowych oraz od wymagań technicznych. Wersja Basic oferuje podstawowe funkcje, które w przypadku wielu mniejszych stron będą wystarczające. Zbiera dane o użytkownikach dopiero wtedy, gdy zaakceptują ciasteczka na stronie. Brak zgody na wykorzystanie plików cookies jest równoznaczny z blokowaniem wszystkich tagów Google. 

Wersja Advanced oferuje szerszy zakres funkcjonalności. Podstawowa różnica polega na tym, że informacje o odwiedzających stronę są pobierane jeszcze przed wyrażeniem zgody. Gdy użytkownik zezwoli na pobieranie informacji o sobie, dane będą przetwarzane w pełni. Jeśli jednak wszystkie ciasteczka zostaną odrzucone, narzędzie wciąż będzie wykorzystywać część informacji. Zachowana zostanie przy tym prywatność użytkownika, ponieważ dane staną się całkowicie anonimowe. Oznacza to, że nie będą mogły być wykorzystane do remarketingu, ale pomogą przeprowadzić dokładniejsze analizy statystyczne.

Wprowadzenie nowej wersji Consent Mode – krok po kroku 

W pierwszym kroku należy wybrać wtyczkę do zarządzania zgodami, która jest kompatybilna z Consent Mode. Istnieje wiele narzędzi na rynku, które pomogą zarządzać zgodami użytkowników w zgodzie z regulacjami dotyczącymi prywatności. Popularnym rozwiązaniem jest chociażby CookieBot.

Po wybraniu narzędzia trzeba dokonać jego konfiguracji. W tym celu należy zainstalować wybraną wtyczkę w systemie CRM (najczęściej jest to WordPress). Wtedy oprogramowanie będzie mogło dokonać szczegółowej analizy danej strony internetowej. Sprawdzi, jakie rodzaje ciasteczek są na niej wykorzystywane. Dzięki uzyskanym informacjom, narzędzie jest w stanie przygotować odpowiedni banner. Niektóre narzędzia posiadają opcje indywidualnego dostosowywania wyglądu takiego bannera, dzięki czemu można wybrać kolor zgodny z motywem własnej strony.

wtyczka Consent Mode

Kolejny etap to konfiguracja Google Tag Managera. Konieczne jest zainstalowanie szablonu zastosowanego wcześniej narzędzia (należy podać jego numer ID). 

 Google Tag Manager

Po zakończeniu tego procesu w ustawieniach administratora należy zaznaczyć, że Consent Mode jest włączony. Dzięki temu tagi wykorzystywane przez zaimplementowane narzędzie będą widoczne dla Google Tag Menager. Na końcu najlepiej zweryfikować działanie wtyczki (np. czy na stronie wyświetla się banner i czy dane są zbierane w sposób właściwy).

Google Tag Manager

Atrapa zostanie wykryta przez algorytmy – Tryb Zgody musi działać naprawdę! 

Banner zgody jest jedną z metod informowania użytkowników o wykorzystywaniu technologii śledzących w celu zgromadzenia osobistych danych o zachowaniach w sieci. Niektórzy mogą więc pomyśleć, że przygotowanie panelu informacyjnego sprawi, że strona spełni wymogi Consent Mode v2. To jednak nieprawda. Sam banner bez wdrożenia konkretnego systemu zarządzania cookies będzie jedynie atrapą. Algorytmy wykorzystane przez Google mogą analizować struktury strony, skrypty i inne elementy, aby sprawdzić, czy witryna prawidłowo implementuje mechanizmy zgody. Element wyglądający jak banner, ale nie wykonujący rzeczywistej funkcji zbierania i zarządzania preferencjami użytkowników, nie spełnia wymogów prawa, więc nie oznacza, że strona została dostosowana do nowych wytycznych. 

Co, gdy na stronie wdrożono pierwszą wersję Consent Mode? 

Pierwsza wersja Consent Mode istnieje już od 2020 roku. Jej wdrożenie nie było obowiązkowe, ale niektóre strony mogły zastosować się do wprowadzonych wówczas przepisów. Co należy wtedy zrobić? Okazuje się, że w takiej sytuacji również konieczna jest aktualizacja trybu uzyskiwania zgody Google.

Podsumowując, Consent Mode v2 jest zmianą, którą powinien zainteresować się każdy właściciel firmowej strony internetowej. Dostosowanie witryny do obowiązującego prawa pozwoli uniknąć wielu konsekwencji. Na szczęście nie trzeba przygotowywać oprogramowania samodzielnie. Wystarczy zaimplementować gotową wtyczkę i dokonać konfiguracji w Google Tag Manager.

Prowadzisz działalność w internecie i jeszcze nie wdrożyłeś odpowiedniej wtyczki Consent Mode na swojej stronie? Możesz skorzystać z naszej pomocy! 

Wdrażanie Consent Mode – zrobimy to zamiast Ciebie! 

 

 

 

 

W dziale projektowania UX/UI poszukujemy do naszego zespołu osoby, które posiadają siadającą pasję do tworzenia cyfrowego obrazów. Jeśli lubisz pracować w zespole i przykładasz uwagę do szczegółów, to współpracując z nami, a damy Ci okazję do rozwoju przy różnych projektach web i mobile oraz do podnoszenia swojej wiedzy.

Junior Web Designer

Rodzaj umowy: Staż- UCP

Doświadczenie: zdobyte w czasie studiów

Model Pracy: Hybrydowy / zdalny

Biuro: Rzeszów

Nasze wymagania:

  • Umiejętność współpracy z zespołem przy projektowaniu aplikacji webowych w technologii RWD oraz aplikacji mobilnych,
  • Znajomość zagadnień z zakresu projektowania architektury informacji w oparciu o wymagania biznesowe
  • Umiejętność projektowania makiet funkcjonalne serwisów WWW lub aplikacji (makiety low i high fidelity)
  • Praktyczna znajomość aplikacji do prototypowania: Figma, Adobe XD,
  • Dobra orientacja w bieżących trendach rynkowych z zakresu UI
  • Samodzielność w wykonywaniu podjętych zadań
  • Dbałość o szczegóły

Mile widziane:

  • Dobra znajomość HTML i CSS, pomocna w codziennej współpracy z działem programistów (frontendem)
  • Background w zakresie visual design
  • Doświadczenie w projektowaniu aplikacji webowych w technologii RWD oraz aplikacji mobilnych poparte portfolio

Twoje zadania:

  • Udział w pełnym cyklu wytwarzania oprogramowania
  • Projektowanie i budowa nowych funkcjonalności
  • Tworzenie i utrzymywanie testów
  • Współpraca z innymi działami w zakresie wsparcia technicznego i wdrożeń

Prosimy o dodanie w CV klauzuli: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w aplikacji dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z ustawą z dn. 29.08.97 roku o Ochronie Danych Osobowych Dz. Ust Nr 133 poz. 883) przez Grupa WW Sp. z o.o.  z siedzibą w Rzeszowie, pl. Jana Kilińskiego 2” oraz „Wyrażam także zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w aplikacji dla potrzeb realizacji procesów rekrutacji w przyszłości (zgodnie z w/w ustawą) przez Grupa WW”.

Zespół rozwoju

  • Developerzy backend i frontend
  • Analityk i tester
  • Projektant UX/UI i graficy
  • Product owner

Zespół rozwoju

  • Projekty pełne technicznych wyzwań, prowadzone w metodykach zwinnych
  • Swoboda w działaniu i wpływ na rozwój projektu, w tym wybór technologii
  • Płaska struktura zarządzania,
  • Nieformalna atmosfera
  • Nowoczesny workflow z czatem i wideoromowami pozwalający na pracę zdalną

Skontaktuj się z naszym opiekunem rekrutacji

Anna: Office Manager - opiekun rekrutacji