WooCommerce – czym jest i dlaczego pomoże w rozwoju sklepu online

Jan Kowalski

GrupaWW

Jeśli myślisz o rozpoczęciu handlu w sieci lub nie zadowala Cię witryna, którą obecnie posiadasz, warto zapoznać się z WooCommerce. Jest to wtyczka do popularnego systemu CMS WordPress, dzięki której zmienisz stronę w dynamicznie funkcjonujący sklep online. Dowiedz się, dlaczego na to właśnie rozwiązanie postawiły miliony handlowców na całym świecie! 

WooCommerce, czyli WordPress dla handlu online 

Jednym z powodów szalonej popularności WordPressa na całym globie jest jego elastyczność. Choć na starcie każdy dostaje standardowy szablon, można przekształcić go w niemal dowolny sposób, dopasowując ściśle zarówno do branży, jak i własnych preferencji. Istotną funkcję pełnią w tym procesie wtyczki, za pomocą których można dodawać szereg funkcjonalności do bazowego frameworka. 

Jedna z nich to właśnie WooCommerce. Jak zdradzamy wcześniej – zmienia zwykłą stronę WordPressa w sklep online, który od razu może rozpocząć sprzedaż. Jej zaletą są olbrzymie zmiany na stronie przy jednocześnie bardzo prostej obsłudze. Co ciekawe – wiele osób decyduje się na rozwiązanie polegające na założeniu pustej strony WordPressa tylko po to, aby zmienić ją za pomocą tek wtyczki w sklep online – co jest ich właściwym celem. 

Dla admina zmienia się niewiele – nadal korzysta z kokpitu, aby dodawać treści do strony, jednak zamiast wpisów blogowych, zdjęć z wycieczek czy innych treści, dodaje tam opisy produktów wraz z ich parametrami, a także inne niezbędne w e-commerce dane. Ponadto otrzymuje dostęp do działu zamówień. Dla użytkownika zmienia się… praktycznie wszystko. Jeśli strona wcześniej istniała, ale nie prowadziła handlu, nagle przemienia się w pełnosprawny sklep z możliwością rejestracji konta, koszykiem, wyborem metody płatności itp. 

WooCommerce – za darmo, ale… z ograniczeniami 

Podobnie jak sam WordPress, także WooCommerce udostępniony jest za darmo, ale istnieje również jego wersje płatna. Co je różni? Oczywiście ilość funkcjonalności, choć trzeba uczciwie przyznać, że nawet w darmowej wersji ilość możliwości budzi respekt.  

Ponadto do samego WooCommerce dostępne są płatne i bezpłatne wtyczki, dodatkowo zwiększające możliwości – jak moduł płatności, mailingu czy pozwalająca na wyświetlanie towarów w różnych formatach (siatka, lista itp.). Warto zauważyć, że płatne wtyczki oferują m.in. Poczta Polska oraz InPost, a służą one powiązaniu zamówienia z wysyłką. Zaletą płatnych jest również to, że są one regularnie aktualizowane przez twórców i mają wysoki poziom zabezpieczeń. 

Kto powinien skorzystać z WooCommerce? 

System WooCommerce to doskonałe rozwiązanie przede wszystkim dla mniejszych sklepów, a z jego możliwości w pełni skorzystają także średnie. Nie wymaga planów abonamentowych czy uiszczania regularnych opłat. Raz instalujesz – używasz zawsze. Ponadto osoby mające doświadczenie z WordPressem błyskawicznie się do niego zaadaptują bez konieczności uczenia się obsługi. 

Ponadto WooCommerce to aspekt wizualny. Znajdziesz tu szablon idealnie odpowiadający asortymentowi sklepu – zaczynając od odzieży, kończąc na specjalistycznym elektrosprzęcie oraz luksusowych zegarkach. A nie można zapomnieć, że to właśnie estetyka strony i pierwsze wrażenie mają duży wpływ na to, czy potencjalny klient zainteresuje się ofertą. Większość ludzi jest wzrokowcami. 

Z tych właśnie powodów WooCommerce doskonale nadaje się na dobry start lub całkowite odświeżenie istniejącego sklepu. Prostota obsługi, możliwość perfekcyjnego dopasowania wtyczkami do oczekiwań, a także wspaniałe szablony sprawiają, że Twoja witryna będzie wyglądać nie tylko w pełni profesjonalnie, ale również przyjaźnie dla każdego gościa. A dla właściciela jednym z największych atutów jest brak ponoszenia kosztów.

Czy WooCommerce ma wady? 

 Nie ma róży bez kolców. Nie inaczej jest z WooComemrce, choć trzeba obiektywnie przyznać, że rozwiązanie to ma wady niewielkie. Pierwszą jest sam fakt bycia rozszerzeniem dla WordPressa, a nie samodzielnym produktem. Choć oba elementy są darmowe, WooCommerce nie przekroczy ograniczeń CMS-a i jeśli chcesz skorzystać z funkcji, które nie występują ani w systemie, ani nie są dostępne poprzez wtyczki, nie będą one dostępne. W niektórych przypadkach można napotkać ograniczenia rozwojowe sklepu. Jednak – co podkreślmy – są to raczej nieliczne przypadki. 

Za pewną wadę można także uznać konieczność ręcznej aktualizacji wszystkich szablonów oraz wtyczek – co jest niezbędne, aby atakujący nie wykorzystali podatności w celu włamania się do systemu i wykradzenia danych, a w najgorszym wypadku nawet przejęcia witryny. To jednak wada dyskusyjna, gdyż o aktualizacjach użytkownik informowany jest na bieżąco, zaś samo ich wprowadzenie to dosłownie kilka chwil. W trakcie wprowadzania poprawek strona nadal funkcjonuje bez przerw, dzięki czemu nie są one w żaden sposób odczuwalna dla klientów. 

WooCommerce – czy warto? 

Jeśli marzy Ci się sklep online, WooCommerce ma dużą przewagę nad podobnymi, płatnymi rozwiązaniami. Zaczynając od swojej darmowości, kończąc na możliwości praktycznie nieograniczonego przystosowania. Dlatego jest to świetny sposób na rozkręcenie swojego biznesu e-commerce praktycznie bez ponoszenia nakładów finansowych