Branża e-commerce rośnie w siłę, a każda szanująca się marka ma witrynę online, na której sprzedaje swoje produkty. Sklepy w sieci zakładają także startujące oraz niewielkie biznesy. Jeśli i Ty zaliczasz się do tej kategorii, naturalną koleją rzeczy rodzą się dwa pytania – ile to kosztuje i gdzie najlepiej postawić swoją witrynę sprzedażową? Polecamy kilka rozwiązań skrojonych pod różne potrzeby.
WooCommerce – darmowe rozwiązanie dla każdego
Cieszące się dużą popularnością WooCommerce to nic innego jak nakładka na popularny system CMS WordPress. Jest darmowa – co już stanowi jej pierwszą zaletę. Ze strony sklepu wymagane są serwer oraz domena – to jedyne koszty, jakie trzeba ponieść. Na samym starcie otrzymuje się możliwość korzystania z szablonów oraz wtyczek, co pozwala przystosować sklep do asortymentu oraz koncepcji wizualnej.
Zalet WooCommerce jest cały szereg, a jedna z nich to możliwość wykorzystania WordPressa w celu tworzenia tematycznych blogów czy publikowania artykułów poradnikowych. Takie rozwiązanie nie tylko pozwala zwiększyć zainteresowanie sklepem, ale ma również wspaniały wpływ na SEO i optymalizację strony.
Shoper – sklep w abonamencie
Polskie rozwiązanie Shoper dostarczane jest w formule SaaS, czyli „oprogramowanie jako usługa”. Tutaj nie musisz martwić się o serwer – otrzymujesz go wraz z abonamentem. W chwili pisania tego tekstu dostępne są cztery opcje subskrypcji. Każda z nich różni się ceną oraz ilością dostępnych funkcji – na przykład w podstawowej nie ma dwustronnej integracji sklepu z Allegro.
W każdej zastosowano mechanizmy przyjazne optymalizacji i Google, a także integrację z przeglądarkami cenowymi. Zaletą jest również dostęp do usługi Shoper Kampanie – autorska usługa reklamowa dla sklepów internetowych, której celem jest pomóc w zwiększeniu sprzedaż dzięki skutecznym działaniom w Google i na Facebooku.
Czy są jakieś czynniki, które można określić jako wady? Z pewnością jako pierwszy można określić konieczność uiszczania regularnych płat, drugim zaś będzie fakt, że sklep znajduje się na serwerze dostawcy. Jeśli nie opłacisz abonamentu na czas, może zniknąć wraz z całą zawartością.
Shopify – subskrypcja w trzech wersjach
Shopify działa podobnie do Shopera, jednak mamy tu trzy modele subskrypcji. Są one przeznaczone dla małych i średnich sklepów. Co ciekawe – mamy tu wsparcie dla POS-ów, więc jeśli okazyjnie wystawia się stoisko w celu sprzedaży bezpośredniej produktów (np. na targach czy imprezach), klienci mogą płacić kartami bankowymi lub kredytowymi. Instalacja przebiega jak w przywołanych wcześniej systemach – czyli zakładamy konto, wybieramy szablon, a następnie ustalamy meta dane.
Jedną z ciekawszych opcji jest generator, dzięki któremu możesz utworzyć logo swojego sklepu. To wygodne rozwiązanie, jeśli nie masz pomysłu lub… ochoty na płacenie grafikowi. Na koniec wybieramy domenę dla sklepu – będzie ona miała myshopify.com w nazwie, np. WWW.moj-sklep.myshopify.com.
Wady? Największą będzie prowizja od sprzedaży, która – w zależności od planu – wynosi 2,1 lub 0,5%. Druga to taka, że jeśli ustawisz w sklepie promocję, będzie możliwe prowadzenie tylko jednej na raz – co zaskakuje wielu sprzedawców i mówiąc wprost, może zniechęcić do tego rozwiązania.
Magento – platforma dla e-commerce
Kolejny wybór to popularna polska platforma dla e-commerce, czyli Magento. To oparte o open source rozwiązanie zajmuje się tworzeniem sklepu pod kątem użytkownika oraz przeprowadzenia szkolenia z jego obsługi – oczywiście żadna z tych czynności nie jest wykonywana za darmo. Jednak, jeśli zdecydujesz się na skorzystanie z tej propozycji, otrzymujesz wygodny w obsłudze, uniwersalny interfejs.
Jeśli to, co otrzymasz na początku, nie daje Ci satysfakcji, wówczas możesz rozbudować sklep – również za opłatą. Choć w porównaniu z darmowością WooCommerce może wydawać się to zniechęcające, jednak zawsze masz pewność, że obsługa zostanie wykonana zgodnie z Twoimi oczekiwaniami, co pozwala Ci rozwijać sklep dokładnie tak, jak sobie to wyobrażasz.
Alternatywy? Sporo!
Cztery wymienione propozycje nie wyczerpują oczywiście wszystkich możliwości. Obecnie dostępnych jest jeszcze co najmniej kilkanaście innych rozwiązań. Na przykład możliwość stworzenia sklepu online oferuje – za opłatą – firma hostingowi Home.pl. Wymienione w tym tekście to najbardziej obecnie popularne, a zarazem mogące poszczycić się najdłuższą obecnością na rynku.
Które zatem miejsce do stworzenia sklepu wybrać? Jeśli masz niewielki budżet na start lub po prostu nie chcesz na start inwestować w e-commerce, wówczas można polecić WooCommerce. Jeśli preferujesz sytuację, w której dostajesz gotowe rozwiązanie (z możliwościami dalszych modyfikacji), postaw na pozostałe. Więcej szczegółów na temat każdego z nich znajdziesz na oficjalnej stronie dystrybutora.
Koszt? Wszystko zależy od platformy oraz wybranej subskrypcji. W najtańszych przypadkach będzie to poniżej 50 złotych miesięcznie, w najdroższych – nawet parę tysięcy złotych. Takie rozstrzał pozwoli Ci znaleźć opcję najlepiej dopasowaną do Twojego budżetu!